Body and chance in the dance of Carmen Werner. new performative borders of the gesture

Authors

  • Leyson Orlando Ponce Flores Universidad de Salamanca, Salamanca, España / UNEARTE, Caracas, Venezuela

Abstract

This article intends to offer an interpretation about the aesthetic of performative in the chance of the choreographic work Allí donde las flores se mueren (2006) by Carmen Werner, director of Provisional Dance from Madrid, through Fischer-Lichter and Óscar Cornago concept of performative; with is an attempt to examine what and how of a possible poetics about the performativity of chance in the body and its expression. Werner presents his sense that we undress not with the desire to give closure to their meanings but to identify what they open as new sensibility in a new territory where the intuitive and its materiality converge; i.e., the limit between the visible of the dance and the psychic it contains; combining in this way a theatricality of chance as a future of the gesture in relation to other practices and interpretations of it in performance procedure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artaud, A. (1964). El teatro y su doble. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Bateson, G. (1972). Pasos hacia una ecología de la mente. (Trad. Ramón Alcalde). Buenos Aires: Editorial Lohle-Lumen.

Benjamin, W. (2008). «Para una crítica de la violencia», Sobre el concepto de historia. Obras II/1, Madrid: Abada Editores

Cornago, Ó. (2005). “¿Qué es la teatralidad? Paradigmas estéticos de la modernidad”, en Telón de fondo. Revista de teoría y crítica teatral, No. 1, Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras (UBA), pp. 1-13.

Cornago, Ó. (2006). “Teatro y poder: estrategias de representación en la escena contemporánea”, en Iberoamericana 6, No. 21, pp. 71-90.

Deleuze, G. (1971). Lógica del sentido. Barcelona: Barral.

Didi-Huberman, G. (2008). El bailaor de soledades. (trad. Dolores Aguilera), Valencia: Pre-textos.

Eco, U. (1984). Obra abierta. (trad. Roser Berdagué). Barcelona: Planeta De Agostini.

Finol, J. E. (2015). La Corposfera Antropo-semiótica de las cartografías del cuerpo. Quito: CIESPAL.

Fisher-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. (trads. Diana González Martín; David Martínez Perucha). Madrid: Abada Editores.

Louppe, L. (2011). Poética de la danza contemporánea. (trad. Antonio Fernández Lera). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Paolillo, C. (19 de agosto de 2015). Discursos de maestros. El Nacional, 19 agosto 2015. Recuperado en: http://www.el-nacional.com/noticias/historico/discursos-maestros_50280, noviembre 2017.

Pfister, Manfred. (1988). «The theory and analysis of drama». Cambridge University Press, pp. 13-39.

Valéry, P. (1990). «Filosofía de la danza», en Teoría poética y estética. La balsa de la medusa. Barcelona: Visor.

Published

2018-01-10

How to Cite

Ponce Flores, L. O. (2018). Body and chance in the dance of Carmen Werner. new performative borders of the gesture. Iberoámerica Social: Revista-Red De Estudios Sociales, (IX), 147–163. Retrieved from https://iberoamericasocial.com/ojs/index.php/IS/article/view/214